שלב הפלייאוף של מוקדמות ליגת האלופות עוד רגע כאן. 180 דקות מפרידות בין מכבי להעפלה שלישית בתולדותיה למפעל עליו חולם כל שחקן ואוהד, אבל כדי להגיע אליו האלופה תצטרך לעבור משוכה גבוהה ומסקרנת במיוחד – אלופת אוסטריה רד בול זלצבורג.

לפחות על הנייר, מדובר בהגרלה הקשה ביותר שהיינו יכולים לקבל. זלצבורג היא חברה קבועה במפעלים האירופיים הבכירים, נהנית מסגל עמוק ואיכותי, תקציב גדול וגם בנתה מסורת של ייצוא כוכבים לקבוצות הגדולות ביותר ביבשת.

אחד מאותם כוכבים הוא מואנס דאבור. החלוץ שעשה את צעדיו הראשונים בקריירה במדי מכבי וגם זכה עם הצהובים באליפות ב-2012/13, העביר כמעט 3 עונות נפלאות בזלצבורג. חלוץ נבחרת ישראל והופנהיים זכה ב-3 אליפויות עם המועדון, הוכתר פעמיים למלך השערים של הליגה המקומית ואם יש מישהו שמכיר מקרוב את המועדון ששולט באופן בלעדי באוסטריה הרי שזה הוא. כמו רבים וטובים גם הוא נמכר לקבוצת פאר, סביליה, ורגע לפני המפגש עם מכבי שמענו ממנו למה כדאי לצפות.

"זה מועדון באמת מטורף. יש בו כל מה ששחקן צריך שיהיה לו, מכל הבחינות", סיפר דאבור, "זה מקום מושלם להיות בו. בשנים האחרונות יש גם הצלחה בזירה האירופית, ליגה אירופית וליגת אלופות, היו שנים של הצלחות עם רגעים גדולים".

ואכן, מדובר בקבוצה ששולטת באופן בלעדי בליגה האוסטרית בעשור האחרון עם 7 אליפויות רצופות, מתוך 14 בהן זכתה בסך הכל. 11 מאותן אליפויות הושגו החל מעונת 2006/07.

בשנים האחרונות היא הצליחה למנף את הדומיננטיות המקומית להצלחה מרשימה גם בזירה האירופית. בעונה שעברה היא סיימה במקום השלישי בשלב הבתים של ליגת האלופות, ועל אף שלא הצליחה להעפיל היוותה יריבה עיקשת במשחקים נגד ליברפול ונאפולי, שהקדימו אותה.

בשתי העונות שקדמו לכך זלצבורג ודאבור הותירו חותם גם בליגה האירופית. עונת השיא היתה ב-2017/8 כאשר הגיעה עד לחצי הגמר, אז הודחה על ידי מארסיי לאחר הארכה. בעונה שלאחר מכן היא הצליחה להעפיל לשמינית הגמר, כשגם במקרה הזה נאפולי היתה זו שמנעה ממנה את המשך הדרך.

"אחת ממערכות הסקאוטינג הטובות ביבשת"

אז מה סוד הקסם? "זה לא רק כסף. הם לא קונים שחקנים 'כוכבים'", מדגיש החלוץ הישראלי, "ברור שיש כסף, בעיקר בכל הדברים של המסביב. מתחם אימונים ואקדמיה ברמה הגבוהה ביותר, אבל הם מביאים בעיקר שחקנים צעירים. לדעתי לזלצבורג יש את אחת ממערכות הסקאוטינג הטובות באירופה. אני אישית יכול להגיד שיש להם מספיק שחקנים, מפה ועד חמש שנים קדימה, שישחקו ויימכרו אותם אחר כך לליגות הגדולות של אירופה. כל הקבוצות באקדמיה עובדות בשיטה דומה. הבסיס של לחץ גבוה ולחץ אחרי איבוד כדור הם בסיסיים לקבוצה כמו זלצבורג".

בניגוד ליריבות שפגשה מכבי עד כה, זלצבורג תגיע לישראל כשהיא נמצאת בפתיחת העונה. הליגה האוסטרית נמצאת רק בחיתוליה ונפתחה לפני קצת יותר משבוע. עד כה ניצחה הקבוצה בשני המשחקים שקיימה. בשבת האחרונה היא פגשה את אלטאך וגם נותרה ב-10 שחקנים החל מהדקה ה-6 אבל זה הפריע לה לנצח 1:4 בסופו של דבר.

מאמן יוצא דופן

האיש שמוביל את הקבוצה הוא המאמן האמריקני ג'סי מארש (46). הוא מונה לתפקיד בקיץ 2019 ואחרי ההופעות של הקבוצה בליגת האלופות אשתקד הוא גם הפך לדמות מוכרת בקרב חובבי הכדורגל האירופי בזכות האנרגיות הגבוהות והכריזמה שמזוהות עימו.

כפי שנהוג בדרך כךך במועדון, גם בעונה שעברה בחר מארש לעלות במרבית המשחקים במערך לא ממש נפוץ של 2-4-4 עם שני קשרים אחוריים ושני שחקני אגף התקפיים בכנפיים, שיכול גם להידמות ל-4-2-4. הסגנון ההתקפי הזה גרם לכך שרד בול כבשה בעונה שעברה לא פחות מ-110 (!) שערי ליגה.

דאבור אמנם לא שיחק תחת מארש, אך גם הוא התייחס לסגנון המפורסם של היריבה: "בגדול הם משחקים 2-4-4 בכל מיני צורות. יש גם 2-4-4 יהלום. בכל השנים האלה שיחקנו בצורה דומה וזה לא במקרה כי הדברים הבסיסיים שעובדים עליהם במועדון משלב האקדמיה מתאימים בדיוק לשיטות האלה".

צילום: .redbullsalzburg.at ()

הסגל: צעיר, ועמוס בכישרון

בעוד על הקווים נשמרה היציבות, שינויים גדולים יותר התרחשו בגזרת השחקנים.  הסגל של זלצבורג עבר בשנה האחרונה שינוי משמעותי כאשר שני כוכבי הענק, ארלינג הולאנד וטאקומי מינאמינו, נמכרו לבורוסיה דורטמונד וליברפול. בקיץ האחרון עזב את הקבוצה גם החלוץ הקוריאני המהיר הי-צ'אן הוואנג, שחתם בר.ב לייפציג מהליגה הגרמנית.

למרות זאת, בסגל של האוסטרים נותרו שחקנים איכותיים רבים, וחלקם הגדול – צעיר במיוחד. השם הבולט ביותר הוא כנראה החלוץ פאטסון דאקה. הזמבי בן ה-21 פרץ בעונה שעברה בסערה עם 24 שערי ליגה ב-31 משחקים וסיים במקום השני בטבלת הכובשים אחרי שון וייסמן.

"גם בשנה שעברה הם היו חזקים, במיוחד בהתקפה", נתן דאבור את הזווית שלו והתייחס גם לכישרון הרב של אותו דאקה, "הם מכרו את הוואנג אבל עכשיו יש להם מישהו שהוא עוד יותר מהיר, דאקה. זה שחקן שמסמל את פיתוח השחקנים בזלצבורג. בשנים שאני הייתי הוא היה שחקן ספסל, לפעמים בסגל ולפעמים לא. עבדו איתו כמו שצריך והיום הוא אולי השחקן הכי טוב שם".

כוכב גדול נוסף הוא דומיניק שובושלאי. רק בן 19, אך ילד הפלא ההונגרי נחשב לכישרון ענק ומתופקד בעיקר כקשר שמאלי. למרות גילו הצעיר, הוא סיפק את הסחורה כבר בעונה שעברה עם 27 משחקי ליגה בהם הבקיע 9 שערים ובישל לא פחות מ-14.

צילום: .redbullsalzburg.at ()

דאבור מכיר את ההונגרי היטב: "הוא היה כמו האח הקטן שלי שם. היינו מבלים הרבה ביחד. הוא באמת כוכב. מכל הכוכבים ששיחקתי איתם יש לו את הבעיטה הכי טובה שראיתי, טכניקת בעיטה מטורפת. הוא נמצא עכשיו בשנת הפריצה שלו. מאמצע השנה שעברה הוא לוקח על עצמו בגדול".

בחלק האחורי מובילים את ההגנה הבלמים אנדרה רמאליו ומקסימיליאן וובר, כשהאחרון, בן 22 בלבד, נחשב גם הוא לפוטנציאל להגיע לליגות הגדולות של היבשת. מעט לפניהם משחק הקשר הזמבי אנוק מוופו (22), שאמור להיות השחקן האיכותי ביותר במרכז המגרש. לצערו, הוא ייאלץ להסתדר בלי שחקן איכותי נוסף בקישור, זלטקו יונוזוביץ' הוותיק (32), בעל עבר עשיר בוורדר ברמן מגרמניה, שסובל מפציעה וצפוי להחמיץ את המשחקים נגד מכבי.

כשנשאל דאבור על חוסר הניסיון היחסי בסגל של זלצבורג ענה: "הסגל באמת צעיר. רוב השחקנים בגילאי ה-20 המוקדמים, במיוחד בהרכב. אני רואה שם לפחות 6-7 שחקנים בלי ניסיון אירופי. מצד אחד זה יכול להיות יתרון אבל גם להיות חסרון. אני יודע שבכל מקרה הם ממש לא מזלזלים. הם היו בטוחים שמכבי תעלה. יש לי חברים קרובים שם, הם דיברו איתי, ניסו לשאול שאלות. הם לא מכירים את מכבי אבל יודעים שזו הקבוצה הכי טובה בישראל וזו ששולטת בליגה. מה שיושב להם בראש זו העובדה שבשנים האחרונות הם התקשו להעפיל לליגת האלופות, גם איתי. הגענו לפלייאוף ועפנו. רק בשנה שעברה, בעזרת עלייה אוטומטית, הם עלו בסוף".

צילום: .redbullsalzburg.at ()