אין אוהד מכבי שלא מכיר את השיר 'מי כמוך באלים'. השיר שמלווה את עליית השחקנים לפני כל משחק, שכבר הפך לסוג של המנון. כעת הגיע הזמן לרדת לשורשיו ולהבין כיצד הגיע ליציע. על הדרך גם נשים סוף לטעות קריטית כדי שבפעם הבאה שנניף אגרוף כולנו נשיר את המילים הנכונות.

עוד בפרויקט פתיחת עונת 2023/24

ועכשיו: זמן לקצת היסטוריה!

עופר ובן הם שניים מכותבי השיר "מי כמוך באלים", שיר שסיפורו מתחיל בערב מקרי במועדון תל אביב, ממשיך בשמיעת הקסטה של יוסי בנאי ונגמר בשנים על גבי שנים בהם כל יושבי בלומפילד נשבעים אמונים לפני כל משחק.

דגל או סמל? התקלנו אתכם בבלומפילד, צפו בתוצאה: 

הסיפור שלנו מתחיל בערב עירוני אחד, במועדון הגנקי (ז"ל) בתל אביב. עופר, שהגיע למקום שמע גרסה קצבית ועשירה בדרבוקות לשירו של יוסי בנאי, "ערב עירוני". אלו ימי השחקן ה-12 שקם שנים ספורות קודם לכן, ימים בהם מנגינות לשירים לא הגיעו מיוטיוב.

המנגינה נתקעה לעופר בראש והמילים החלו להידבק אליה בטבעיות. כמה טבעי זה היה? בישיבה שנערכה מס' ימים לאחר מכן, בהשתתפות בן, דן, אביב, זוהר וארז, רוב המילים כבר נרשמו על הדף, החברים הגיעו להשלים את החסר, ולתרום, מבלי לדעת, את תרומתם הצנועה להמנון שעתיד ללוות את הקבוצה שנים קדימה.

בימים ההם, כך עופר מספר, השירים נכתבו במהירות ומתוך מחשבה של "נתקן תוך כדי תנועה", אך דווקא לשיר זה הוקדשה מחשבה רבה. ברור היה שהדגש צריך להיות סביב "מי כמוך באלים", סביב המכביזם, שיר שיבטא במילים את המותג "מכבי תל אביב". "לפחות במידת הרצינות, אפשר לומר שרצינו לכתוב המנון" (עופר).

'מי כמוך באלים' ביציע (מ-1:05 בוידאו):

לעמוד השיר באתר מכביפדיה לחצו כאן

קליטת השיר, כמו עולה חדש, לוותה בקשיים. הרוב המוחלט בקהל דווקא התחבר למילים ולכוונה, אך לשיר, שלא היה מאוד מוכר או נפוץ, מנגינה אלתרמנית, שאיך לומר במילים עדינות, פחות הייתה שגורה ביציע.

שבוע אחרי שבוע החנו את הרכב בצומת קיבוץ גלויות – שלבים, הגבירו את המערכת וניגנו את השיר שוב ושוב. משחק אחרי משחק לימדו את הקהל את המילים, מתוך דבקות ואמונה עצומה בהמנון שהם עצמם כתבו.

בסופו של דבר המאמץ האדיר השתלם. עד כמה? גם עופר וגם בן מודים שלמרות שהשיר נכתב בכוונה לשמש כהמנון, לא העלו על דעתם שהשיר יבקע מאלפי גרונות רגע לפני עליית השחקנים, בטח שלא בכזאת עוצמה, ובטח ובטח שלא במשך עשרים שנה.

אז תזכרו: קודם דגל – אח"כ סמל!

תכנים מרתקים נוספים מההיסטוריה של מכבי מחכים לכם באתר מכביפדיה בלינק הזה