אחרי שני מחזורי הפתיחה של הליגה האירופית, מכבי תתייצב ביום חמישי הקרוב (19:45) בפני אתגר משמעותי נוסף. הפעם האלופה הישראלית תארח בבלגרד את ריאל סוסיאדד, ולפחות על הנייר מדובר ביריבה מהאיכותיות ביותר מולן הוגרלנו בשלב הליגה של המפעל.

איך היא פתחה את העונה? 

סוסיאדד מגיעה כמובן מאחת הליגת החזקות בעולם, והעפילה אוטומטית לליגה האירופית אחרי שאת העונה שעברה סיימה במקום השישי בספרד. בעקבות ההצלחה אשתקד, במועדון מהעיר סן סבסטיאן בחבל הבאסקים כיוונו להיאבק על המקום המיוחל בין 4 הראשונות, אלא שפתיחת העונה הנוכחית לא ממש בכיוון.

בכל הקשור לליגה הספרדית, הצ'ורי אורדין (הלבנים-כחולים) פתחו את העונה בצורה מאכזבת ואחרי 10 מחזורים הם מדורגים במקום ה-11 עם מאזן של 3 ניצחונות, 3 תוצאות תיקו ו-4 הפסדים. גם בזירה האירופית הבאסקים קיוו לתוצאות טובות יותר כאשר בשני המחזורים הראשונים סיימו ב-1:1 בחוץ מול ניס והפסד ביתי 2:1 לאנדרלכט. 

צילום: Real Sociedad de Fútbol Facebook ()

5 נציגים בסגל אלופת אירופה

אז התוצאות אולי מאכזבות משהו עד כה, אבל באמת שאין בהן כדי לשקף את האיכות שקיימת בסוסיאדד. עוד לפני שנגיע לסגל השחקנים עצמו, במקרה של סוסיאדד חשוב להזכיר כי יש לה את אחת מאקדמיות הנוער הטובות בעולם – "הקאנטרה". במועדון אמנם לא פנאטים לגמרי בכל הנוגע להתבססות בלעדית על שחקנים באסקים כפי שנהוג אצל היריבה הגדולה אתלטיק בילבאו, אך גם אצלם הסגל מורכב משחקני בית רבים שגדלו וטופחו במחלקת הנוער. עד כמה טובים השחקנים שמגדלת סוסיאדד? מדובר בקבוצה ששלחה לא פחות מ-5 נציגים לסגל נבחרת ספרד, שהפכה בקיץ האחרון לאלופת אירופה אחרי הזכייה ביורו 2024.  

בנוסף מדובר במועדון שיודע לזהות ולהשביח כישרונות שמגיעים לקבוצה הבוגרת בגיל צעיר. לא מעט שחקנים חייבים את קפיצת המדרגה בקריירה שלהם לחממה של סוסיאדד ושתי דוגמאות בולטות מהשנים האחרונות הן מרטין אודגור ואלכסנדר איסק, ששיחקו בחבל הבאסקים לפני שעברו לככב כיום בפרמיירליג. 

המאמן שכל חייו עבד בסוסיאדד

אז אחרי שכבר הבנתם שבסוסיאדד אוהבים לקדם תוצרת מקומית בוודאי לא תתפלאו לגלות שגם לאיש על הקווים יש זיקה חזקה במיוחד למועדון – המאמן אימנול אלגואסיל בן ה-53, שאת כל קריירת האימון שלו העביר במועדון. אלגואסיל, אוהד שרוף של הקבוצה, החל את דרכו כמאמן קבוצת הנוער, בהמשך עבר גם בקבוצת המילואים ומ-2018 משמש כמאמן הראשי.

אלגואסיל. צילום: Real Sociedad de Fútbol Facebook ()

בשל עברו העשיר בשדרה המקצועית של המועדון, הוא גם מכיר מצוין את שחקניו, שעם חלק משמעותי מהם עבד מגיל צעיר במה שגם חיבר אותו אליהם מאוד. דוגמה להצלחת התהליך היא הזכייה בגביע הספרדי ב-2019/20, שהביאה לסן סבסטיאן את התואר לאחר בצורת של שנים רבות. 

כמו מרבית הקבוצות הספרדיות גם סוסיאדד של אלגואסיל משחקת לרוב עם מערך המתבסס על וריאציות של 3-3-4, אלא שדווקא בשני משחקיה בליגה האירופית העדיפה 3 בלמים במערך של 2-3-5. 

הסגל: הסמל שהביא לספרד את היורו והנכס במרכז השדה 

כאשר מדברים על סוסיאדד של השנים האחרונות השם המזוהה ביותר עימה הוא מיקל אויארסאבל. שחקן ההתקפה המצוין (27) גדל במועדון, משמש כקפטן ועם השנים הפך לסמל של ממש. אם זה לא מספיק, אז בקיץ האחרון הוא גם הבטיח לעצמו תהילת עולם בספרד כולה כאשר בדקה ה-86 של גמר היורו הבקיע את שער הניצחון ב-1:2 על אנגליה.   

מי שמתחרה עם אויארסאבל על תואר הכוכב הגדול, וכנראה שגם נחשב לנכס הכי גדול של סוסיאדד, הוא הקשר מרטין סובימנדי. גם הוא היה חלק מהנבחרת שזכתה ביורו ובחלון ההעברות האחרון גם קיבל הצעה רצינית מליברפול. בסופו של דבר במועדון הצליחו לשכנע אותו להישאר, לפחות בינתיים. עוד כישרון גדול בחלק הקדמי הוא היפני טאקה קובו (23), שחקן כנף מסחרר שעל אף גילו הצעיר יחסית כבר צבר ניסיון של כמה שנים טובות בליגה הספרדית. הקשר ההתקפי ברייס מנדס נחשב לאחד השחקנים האיכותיים והחשובים במרכז השדה. 

קובו ואויארסאבל. צילום: Real Sociedad de Fútbol Facebook ()

מי שדווקא לא נשארו בסגל, ואולי בשל הפרידה מהם גם נפגעה היכולת של הקבוצה, הם הבלם רובין לה נורמן שעזב לאתלטיקו מדריד, והקשר מיקל מרינו שנרכש על ידי ארסנל. בסוסיאדד ניסו למלא את החלל עם הנחתה של שחקני רכש כאשר במקומו של לה נורמן גוייס הבלם המרוקאי נאיף אגר, שהגיע מווסטהאם, ואילו הקשר לוקה סוצ'יץ' נקנה מזלצבורג. 

שם מסקרן נוסף שהגיע לקבוצה הקיץ הוא אורי אוסקרסון, חלוץ איסלנדי בן 20 שנחשב לכישרון גדול, ונקנה בכ-20 מיליון יורו מקופנהאגן. לא נשכח כמובן גם את סרחיו גומס, כוכב הנבחרת הצעירה שזכתה במדליית הזהב במשחקים האולימפיים בפאריז. גומס, שנרכש הקיץ ממנצ'סטר סיטי, החל את הקריירה כמגן שמאלי אבל לאחרונה הוסב בעיקר לקשר ולקיצוני.  

עד כמה רחבה תהיה הרוטציה?

אז הסגל של סוסיאדד כולל לא מעט כלים, אבל לסיום נזכיר שהמשחק מול מכבי יגיע בין שני משחקי ליגה מול ג'ירונה (19/10) ואוסאסונה (27/10). הראשון שבהם התקיים כאמור בשבת האחרונה והסתיים בניצחון 0:1 של סוסיאדד משער של אויארסאבל (שיחק 80 דקות). שחקנים בולטים נוספים שפתחו במשחק זה היו אוסקרסון (65 דקות), סובימנדי (90), מנדס (80), סוצ'יץ' (90) ואגר (90). מעניין יהיה לראות עד כמה רחבה תהיה הרוטציה של הבאסקים במפגש עם מכבי ובאיזה שחקנים יבחר בסופו של דבר המאמן אלגואסיל.  

סרחיו גומס. צילום: Real Sociedad de Fútbol Facebook ()